Про реалізацію завдань виховної роботи
в навчальних закладах
у 2014/2015 н.р.
У демократичному громадянському суспільстві виховання особистості стає основним стратегічним ресурсом, який забезпечує потужний соціально-економічний і демократичний розвиток держави,її національну ідентифікацію у світовій спільноті, об’єднання етносів, народностей і регіонів країни і сприяє цілісності України.
Сьогодні, як ніколи, ми маємо зосередитись на розвитку високоефективної системи національного виховання, створенні оптимальних умов для громадянського, патріотичного становлення особистості кожного учня.
Відповідно до Національної стратегії розвитку освіти в Україні до 2021року важливим завданням щодо підвищення рівня якості освіти та виховання є модернізація науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу.
Основними напрямами модернізації організаційно-структурного, логічно-змістового аспектів науково-методичного супроводу виховної діяльності є: впровадження технології безперервної педагогічної взаємодії, динамічне використання синергетичного, модульного принципів, забезпечення розвитку методологічних компетентностей, креативності класних керівників, педагогів-організаторів,керівників гуртків та створення випереджувальної системи ефективних сервісних послуг. Тому у 2014-2015 н.р. районні, міські методичні кабінети, науково-методичні центри мають здійснювати методологічну орієнтацію діяльності педагогічних колективів щодо розвитку особистісно орієнтованих систем виховання, забезпечення компетентнісного підходу, ефективної організації управлінського та психологічного супроводу виховної роботи. Як свідчить аналіз, сьогодні потребує диференційованого методичного забезпечення робота класних керівників щодо розвитку нормативно-ціннісного простору для формування в учнів світоглядних
орієнтацій, почуття патріотизму, громадянської позиції. Тому доцільно було б створити програмно-дидактичні комплекси психолого-педагогічної підтримки розвитку особистості школяра, його соціальної інтеграції та вихованості; розробити проекти педагогічної фасилітації саморозвитку, самовиховання, самоактуалізації учня.
Відповідно до науково-теоретичних засад та нормативно-правових документів провідними завданнями навчальних закладів є забезпечення всебічного розвитку дитини як особистості, як найвищої цінності суспільства, виховання високих моральних, патріотичних якостей майбутніх громадян, збагачення її інтелектуального та культурного потенціалу, що ґрунтується на культурно-історичних та моральних цінностях української нації, традиціях і духовності; оволодіння цінностями світової культури, загальнолюдськими надбаннями, розвиток її фізичного і психічного здоров’я, підготовка до життя
у цивілізованому та культурному просторі.
Враховуючи актуальність зазначеної проблеми, важливість створення оптимальних умов для особистісного розвитку дитини, об’єктивного осмислення теоретичних, методологічних засад особистісно-орієнтованого, системного підходу до виховання учнів, методистами НМЦ виховної роботи
ОІППО розроблено проект «Науково-методичний супровід модернізації системи патріотичного виховання навчального закладу, орієнтованої на забезпечення педагогічної фасилітації у самоактуалізації, саморозвитку учня», співучасниками якого будуть методисти з виховної роботи, педагогічні колективи шкіл та позашкільних навчальних закладів. З метою успішної реалізації програмних завдань виховання, у 2014-2015 н.р. управлінську та науково-методичну діяльність необхідно спрямувати на підвищення ефективності системи виховної роботи, створення оптимальних умов для виховання дітей та учнівської молоді. З цією метою забезпечити:
• послідовну демократизацію і гуманізацію виховного процесу, орієнтацію класних керівників, педагогів-організаторів, керівників гуртків на європейські гуманістичні цінності й виміри;
• відповідність змісту і якості виховання актуальним та перспективним проблемам особистості, суспільства, держави;
• здійснення компетентнісного підходу до процесу виховання дітей та молоді,
формування світоглядних позицій старшокласників.
• взаємодію сім’ї, навчальних закладів, дитячих і молодіжних громадських організацій у вихованні і соціалізації дітей і молоді;
• розробку районної (міської, шкільної) програми превентивного виховання дітей і молоді;
• формування ефективної та дієвої системи профілактики правопорушень, дитячої бездоглядності та безпритульності;
• формування здорового способу життя як складової виховання;
• посилення взаємодії навчальних закладів із засобами масової інформації,
залучення їх до процесу виховання;
• розвиток мережі закладів позашкільної освіти за місцем проживання, у тому
числі в сільській місцевості;
• розробку критеріїв оцінювання якості і результативності виховної діяльності закладів освіти;
• розробку та затвердження обласної (районних, міських, шкільних) програм патріотичного виховання, формування екологічної та економічної культури дітей та молоді на 2014-2017 роки;
• інтегрування принципів толерантності в систему виховної роботи загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів;
• проведення у навчальних закладах моніторингу стану національного вихован-
ня в умовах полікультурності;
• підготовку та видання науково-методичних рекомендацій щодо організації
роботи педагогічних колективів з правового захисту дітей національних меншин;
• створення та організацію роботи на базі позашкільних навчальних закладівтворчо-пошукових груп, авторських майстерень, майстер-класів, тренінг-курсів з питань національного та полікультурного виховання;
• проведення обласного, районних, міських форумів лідерів учнівського самоврядування «Україна – моя єдина країна»;
• створення на сайтах ОІППО, РМК/ ММК, навчальних закладів веб-сторінок
з питань патріотичного виховання та збереження національної ідентичності особистості в умовах полікультурного середовища сучасної України;
• створення програмно-дидактичних комплексів реалізації завдань національно-патріотичного виховання, правового захисту дитини, підготовки старшокласників до подружнього життя;
• системну реалізацію програм юридичного, правового всеобучу батьків у частині правового захисту дитини від будь-яких форм насилля;
• презентацію кращого досвіду роботи класних керівників, керівників гуртків з
питань створення та розвитку виховної системи класу, групи;
• розвиток та реальну дієвість учнівського самоврядування;
• використання інформаційно-комунікаційних технологій у системі науково-ме-
тодичного забезпеченні виховної роботи;
• На засіданнях колегій, нарадах керівників шкіл, позашкільних закладів,
методичних об’єднаннях керівників гуртків, класних керівників, педагогічних радах навчальних закладів пропонуємо розглянути питання організації виховної роботи на культурно-історичних засадах, на прикладах героїзму українського народу, становлення учня як громадянина-патріота України, готового успішно самореалізуватися в соціумі, носія української національної та етнічної культури.